Când vorbim de evenimente de mari anvergură, sunt câteva orașe din România care au reușit să se așeze pe harta celor mai îndrăgite destinații europene pentru entertainment și timp liber de calitate.

Dacă nu punem Bucureștiul la socoteală, care a deținut monopolul de concerte, festivaluri și alte evenimente importante până în urmă cu câțiva ani, în orașele mari au apărut câteva super-festivaluri care atrag anual sute de mii de oameni. Din nefericire, Timișoara nu are încă un festival-monstru cu artiști de renume internațional și spectatori de ordinul sutelor de mii, în condițiile în care urmează să fie Capitală Culturală Europeană în 2021 și toate autoritățile locale ar trebui să conlucreze la agenda culturală anuală și să încurajeze inițiativele private, cum este cazul Revolution Festival.

În România, cele mai importante festivaluri din 2019 au avut loc, așa cum se întâmplă de câțiva ani încoace, la Sibiu, Cluj și la Constanța, pe plajă. Sigur, nu e anul gata, dar evenimentele mari se organizează în sezonul cald și cum ne apropiem vertiginos de sfârșitul acestei veri mofturoase, putem deja să facem un top al festivalurilor din țară.

Sibiul, de exemplu, care este și fostă Capitală Culturală Europeană în 2007, are Festivalul Internațional de Teatru, care ține 10 zile, are câteva mii de invitați din câteva zeci de țări, câteva sute de evenimente (aproximativ 50 de evenimente pe zi!!), și o medie de 70.000 de spectatori pe zi.

Clujul e pus pe harta europeană a festivalurilor care fac furori de Electric Castle și de Untold. Electric Castle 2019 a însemnat peste 200.000 de spectatori în 5 zile de festival, iar Untold a reunit la Cluj Napoca un total aproximativ de 370.000 de spectatori, indubital devenind cel mai important festival din România și unul dintre cele mai grandioase din Europa de sud-est.

La Constanța, tot echipa care se ocupă și de Untold organizează de câțiva ani Neversea, cel mai mare festival de la malul mării, care atrage anual o medie de 50.000-60.000 de spectatori pe seară.

Nu putem cuantifica energia, senzațiile și clipele de neuitat pe care le petrec spectatorii la festivalurile acestea uriașe și impecabile ca organizare, dar putem să aruncăm o privire la bani. Putem vorbi de câteva milioane de euro care intră în bugetul agenților economici locali de la festivalierii care poposesc în orașele mai sus amintite în perioada festivalurilor și care au nevoie de cazare, transport, hrană și alte servicii, pentru care sunt dispuși să plătească oricât în cele câteva nopți de neuitat. Untold 2019, de exemplu, a adus în bugetul local al Clujului 45 de milioane de euro, conform unui articol din presa locală.

Revolution Festival, încotro?

Timișoara, viitoare Capitală Culturală Europeană în 2021, nu se poate lăuda cu un festival de anvergură, care să-i pună numele pe harta evenimentelor culturale ce nu trebuie ratate în Europa.

Timișoara nu are un stadion modern, așa cum are Clujul pentru Untold și pentru alte concerte cu artiști renumiți, nu are nici măcar o sală polivalentă care să poată găzdui evenimente cu un public numeros. Să nu disperăm însă, Timișoara are un proiect pentru o nouă sală polivalentă, proiect care colindă de ani buni birourile autorităților locale, fără ca cineva să-l transforme în realitate. Timișoara nu are niciun cinematograf de artă și rămâne, încet-încet, fără cluburi private unde să se poată ține concerte. Însă Timișoara și timișorenii trăiesc cu iluzia că, până în 2021, toate lipsurile vor fi satisfăcute.

Tot la capitolul iluzii, Timișoara avea un festival frumos care visa să crească de la an la an, să se facă mare și cunoscut de toată lumea, să aducă plus valoare la capitolul imagine și brand al orașului, să atragă spectatori cu zecile de mii și mulți bani la bugetul local. În plus, festivalul ăsta frumos are (încă are!) și nume perfect ales pentru Timișoara, orașul Revoluției anticomuniste din decembrie 1989: Revolution Festival.

Povestea Revolution Festival a început în anul 2015, când, aproape la fel ca acum, scena de evenimente culturale de anvergură din Timișoara era secătuită, iar apariția Revolution Festival a reprezentat o gură de aer proaspăt. Poate cel mai proaspăt aer pe care l-a cunoscut Timișoara festivalieră.

Organizat de aceeași echipă care se ocupă de EXIT, unul dintre cele mai mari festivaluri din Europa, ce are loc anual la Novi Sad, în Serbia, Revolution Festival a fost, încă de la debut, dovada că publicul timișorean nu este chiar atât de pretențios pe cât se crede și că, dacă îi oferi evenimente de calitate, plătește bilet și iese din casă.

Revolution Festival, din 2015 până anul trecut, s-a desfășurat la Muzeul Satului Bănățean, într-un spațiu generos unde au putut fi amplasate mai multe scene dedicate unor genuri diferite, printre headlinerii primilor 4 ani de existență ai Revolution Festival numărându-se nume precum: Sabaton, Modestep, Noisia, Dubioza Kolektiv, Juliette & The Licks, Black Sun Empire, Skunk Anansie, Eluveitie, Rudimental, Gogol Bordello, Dub FX și mulții alții. Pentru desfășurarea de forțe nemaivăzută până atunci la Timișoara, Revolution a fost nominalizat la European Festival Awards la categoria Best Small Festival.

Anul 2019, însă, a venit cu o ediție a Revolution Festival mult sub ceea ce organizatorii au reușit în anii trecuți. Festivalul a fost anunțat doar cu o lună înainte de a începe, în plină vară, când majoritatea oamenilor au deja planuri de petrecere a timpului liber. Cei care erau familiarizați cu atmosfera din anii trecuți, au așteptat până în ultimul moment surprizele promise pentru ceea ce se voia a fi ediția aniversară de 5 ani a Revolution Festival. Surprizele s-au lăsat așteptate și, în cele din urmă, s-au dovedit a fi vorbe în vânt.

Locația festivalului a fost mutată în 2019 în curtea unui liceu, în imediata vecinătate a spațiului tradițional de desfășurare a edițiilor anterioare, Muzeul Satului. Numărul de scene s-a micșorat, rămând doar trei, și artiștii invitați au fost anunțați pe ultima sută de metri. La propriu pe ultima sută, programul pentru fiecare seară de festival a fost anunțat cu câteva ore înainte de a începe concertele, iar în ultima seară, s-a renunțat la scena principală din lipsă de headlineri.

Pare că Revolution Festival 2019 a întâmpinat extrem de multe probleme și, din exterior, totul pare schimbat… în rău. Cu excepția felului în care sunt administrate conturile de social media ale festivalului, acolo sunt postate în continuare clipuri, fotografii și texte care păstrează optimismul și tonul anilor trecuți.

O mare întrebare rămâne pe buzele tuturor. Dacă Revolution, care are în spate o echipă de organizatori profesioniști, a putut să dea peste atât de multe piedici la Timișoara încât să decadă atât de mult fix la ediția aniversară, ce șanse ar putea să aibă cineva mai puțin experimentat în a organiza ceva vreodată la Timișoara? Va fi vreodată Timișoara reprezentată prin evenimente culturale așa cum ar trebui și ar merita o capitală culturală europeană?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s